miércoles, 5 de noviembre de 2008

James Connolly: socialismu y lliberación nacional n'Irlanda.


James Connolly (1868-1916) foi un llíder socialista y nacionalista irlandés. Nació n'Edimburgo, fíu de padres emigrantes irlandeses. Dexó la escuela pa trabayar a los once años, y posteriormente convertiríase nun de los llideres políticos de la izquierda del so tiempu.

En 1892 yera una figura importante de la Federación Socialista Escocesa, convirtiéndose en secretariu de la mesma en 1895. En 1896 dexó l'exércitu y formó'l Partíu Republicanu Socialista Irlandés. Mientres s'alcontraba en suelu británicu, foi ún de los fundadores del Partíu Llaborista Socialista, que se separtó de la Federación Socialdemócrata en 1903. Yera la man derecha de James Larkin nel sindicatu de trabayadores y tresportistes. En 1913 en rempuesta al lockout d'esi añu, formó l'Exércitu de Ciudadanos Irlandeses, un grupu de trabayadores entrenaos y armaos que lluchaben por defender a los trabayadores y entamaben fuelgues. Tuvo formáu por unes 250 persones. El so obxetivu caberu yera afitar una nación irlandesa socialista ya independiente. Nel futuru, l'Exércitu de Cidadanos Irlandeses seria una de les bases na formación del IRA.


Connolly consideraba a la organización de Voluntarios Irlandeses abondo burgueses, y poco preocupaos pola independencia económica d'Irlanda. En 1915, buscando adoptar una aición decisiva contra les fuerces britániques, taba dimpuestu a adoptar aiciones inmediates. Ello alarmó a los miembros de la Hermandá Republicana Irlandesa, que ficiere llabor d'infiltración dientro de los Voluntarios, y planegaba una insurrección en dellos años. Los llíderes de la Hermandá, incluyendo a Tom Clarke y Patrick Pearse, aconceyaron con Connolly p'algamar un alcuerdu. Anque afirmóse que foi secuestráu por ello, esta idega foi refugada a posteriori. De toes formes esapareció demientres tres díes ensin avisar.

En 1916 Connolly yá yera comandante de la Brigada de Dublín, y participó nel Alzamientu de Pascua contra les fuercies británicas. Foi gravemente feríu na batalla, y más tarde sedrá executáu.

N'Irlanda ye de gran relevancia pola so contribución a la causa nacionalista. De la mesma, el so marxismu foi analizáu y reivindicáu por distintos pensadores y organizaciones polítiques. La so obra escrito fundamentalmente ta basada n'artículos, y amuesa un pensamientu nel que se pretende xunir el nacionalismu irlandés, el marxismu y el cristianismu.

Connolly foi ún de los pocos izquierdistes que s'opusieron a la Primera Guerra Mundial, lo cualo provocó l'odiu de dellos llíderes socialistes d'Europa.

Al paecer Lenin foi un gran almirador de Connolly, anque nunca se conocieron en persona. Lenin enfrentóse en dalguna de les sos obras a los que consideraben a la rebelión n'Irlanda burguesa, señalando que nun esistía una revolución pura, y los comunistes debíen buscar la unidá con otres fuercies sociales.

N'Escocia, el so pensamientu influyó a socialistes como John Maclean, tamién interesáu en combinar idegues nacionalistes y marxistes, pa lo que creó el Partíu Republicanu Obreru Escocés. Les idegues de Connolly tamién influyeron n'otros munchos movimientos de lliberación nacional.

Anguaño prepárase la película Connolly, sobre esti llíder políticu, dirixía por Adrian Dunbar y protagonizada por Peter Mullan.




Ente les sos cites más pernomaes alcuentrense delles:





" Queremenos a Irlanda pa los irlandeses. Pero, ¿quiénes son los irlandeses? Non los usureros del negociu inmobiliariu que poseen les villes miseria; non el capitalista que saca les sos ganancies del mugor axenu; non los siúticos y grasientos abogaos; non los proxonetes-mentirosos a sueldo de l'enemigu. Nun son estos los irlandeses de quienes depende'l futuru. Nun son estos, sinon la clas obrera d'Irlanda, la única base segura sobre la que asoleyar una nación llibre.
La causa de los trabayadores ye la causa d'Irlanda, y la causa d'Irlanda ye la causa de los trabayadores. Nun puen ser separtaes. Irlanda gueta so llibertá. Los trabayadores busquen qu'una Irlanda llibre seya la única compañera del so propiu destín, poseedora suprema de tolo qu'hai sobre y baxo'l so suelu. Los trabayadores busquen facer a la nación llibre irlandesa la guardiana de los intereses del pueblu d'Irlanda, y pa protexer l'oxetivu fadrán que na nación llibre irlandesa too drechu de propiedá seya contrariu a los drechos l'individuo, cola finalidá, na nuesa mentem de que los individuos seyan enriquecios pola nación, y non pola usura a sos semexantes."

"Irlanda ensín el so pueblu, nun significa un res pa mi."

" Si mañana echais a l'exercitu inglés y escolingais la bandera verde nel castillu de Dublín, los vuestros enfotos sedrán en vanu si nun llevantáis la República Socialista, Inglaterra siguirá dominandovos. Vos dominarán al traviés de los sos capitalistes, de sos propietarios, de los sos financieros y de toles instituciones comerciales y privaes qu'implantaron nesti país."







Tiocfaidh ár lá-Nuesu día aportará.

Independencia y Socialismu.