martes, 16 de junio de 2009

XIII Fiesta de la Oficialidá de la Llingua Asturiana


EL Conceyu Bimenes entama del 26 de xunu al sábadu 4 de xunetu de 2009 la Fiesta de la Oficialidá de la Llingua Asturiana qu'esti añu llega a la so decimotercer edición con un programa petáu d'actos y actividaes. El Pregón esti añu ye de Roberto González-Quevedo González, escritor, filósofu, antropólogu y Secretariu de l’Academia de la Llingua Asturiana.

La fiesta zarrala'l sábadu 4 un conciertu de Los Gatos del Fornu, Los Ciquitrinos y DJ15. El programa d'actos de la XIII Fiesta de la Oficialidá de Bimenes ye'l que vien darréu:

  • Vienres 26 xunu na Casa la Cultura a les 20’00 hores.
Presentación del programa d’actos de la XIII Edición de la Fiesta de la Oficialidá de la Llingua Asturiana.
  • Miércoles 24 xunu – miércoles 8 xunetu na Casa la Cultura 16’00 - 20’00 hores.

Esposición de les obres presentaes al “VI Concursu de Cómic n’Asturianu de la Comarca de la Sidra”.

  • Xueves 2 xunetu na Casa la Cultura a les 20’30 hores.
Teatru. Representación de la obra “Ello yera una vez…”, a cargu del Grupu de Teatru Carbayín.
  • Vienres 3 xunetu na Casa la Cultura
19’45 hores. Entrega de premios del “XII Concursu de Cuentos pola Oficialidá del Asturianu”.

20’30 hores. Monologuismu. Representación de la obra “La matazuga”, a cargu del monologuista Carlos Alba.

  • Sábadu 4 xunetu

nel prau de la fiesta

11’00 hores. Apertura de la VII Feria d’Artesanía y Mercáu de Productos Agroalimentarios.

12’00 hores. Pasacais de los grupos folklóricos Los Yerbatos (Bimenes), Oter de Fumos (Valladolid) y Os Pauliteiros (Miranda del Douro) hasta la Casona de los Careaga.

na Casona de los Careaga

12’30 hores. Pregón, a cargu de Roberto González-Quevedo González, escritor, filósofu, antropólogu y Secretariu de l’Academia de la Llingua Asturiana.

13’00 hores. Misa n’asturianu, oficiada por José Manuel García de Jesús y cantada por El Corriellu la Pandorga.

nel prau de la fiesta

13’30 hores. Puya’l ramu. Collabora: Sociedá de Feries y Fiestes “Nuestra Señora del Rosario” de Santuyano.

13’45 hores. Actuación de los grupos folklóricos Los Yerbatos (Bimenes), Oter de Fumos (Valladolid) y Os Pauliteiros (Miranda del Douro).

14’45 hores. Xinta popular: Bollu preñáu, empanada, casadiella y arroz con lleche. Venta anticipada de vales na Casa Conceyu (Martimporra)

16’00 - 18’00 hores. Taller de manualidaes pa neños, a cargu de l’Asociación Sociocultural Afayaivos.18’30 hores. X Concursu de Gaiteros y Gaiteres Mozos.

23’00 hores. Conciertu. Actuación de:

Los Gatos del Fornu

Los Ciquitrinos

DJ – J15

Asturies ruempe les machorre na llucha pol "Año Preto"


La Selección Asturiana de Liriu, formada por Pravia, Toño, Urbano, Luis, Carlos y Xuacu, ta acabante de llegar de Celeiro de Mariñaos, onde compitieron nel IV Tornéu Parroquial "Año Preto". El Combináu Nacional, que na llucha pol triunfu terminó rompiendo les machorres, quedó nun meritoriu cuartu puestu tan solo vencida pol gran equipu de Vilamar, ganador del tornéu.

Asturies acompañada pol orbayu gallegu entamó la so competición nuna primer partida escontra'l gran equipu de Vilamar que dominó dende la primer carrera. Na metada l'alcuentru l'esfuerzu fechu polos nuesos xugadores ganando delles carreres nun foi suficiente pa baltiar la diferencia algamada por Vilamar, que muncho más concentraos superaron al conxuntu asturianu, algamando la segunda victoria pa Vilamar, que yá ganara a Xove primero, dexando a Vilamar clasificáu pa la final.



Depues del descansu y les felicitaciones a los clasificaos, yera la hora del encuentru ente Xove y Asturies, nel que se definiríen les places de la cuarta a la duodécima. Dende les primeres carreres entamó a calecese l'ambiente calteniéndose cásique de contino un empate ente los dos equipos. A falta de 5 carreres Asturies ganaba por 3 al equipu de Xove. Nesti momentu los nuesos dalgo nerviosos fallaron nes tiraes finales, pero dexó d'orbayar na pista central de Celeiro y apareció'l seleccionador nacional, Pravia que con dellos machorrazos maestros dió un emburrión al equipu consiguiendo la victoria y la cuarta plaza na clasificación final, faciendo asina rescamplar el potencial de la nuesa selección, asitiándose como firme candidata a la Copa Cantabrico de Liriu.

Darréu del espectaculu esportivu yera la hora de la sesión vermú onde se presentaría el poemariu "Orbayu d'alfileres" de Carlos Suari y el tema Circu de Zimmer103, inspiráu nel poema de mesmo títulu. Y depués d'esti momentu artísticu-reivindicativu, llegó la "Guagua (Tropical) da LNB" que nos llevaría a Reinante pa la esperada xinta de xermandía con productos del país vecín y la "Callada coma resposta.....".

Na tarde de Celeiro apaeció'l sol faciendo que secara la pista pa qu'entamara la final a 3 d'esti IV Tornéu Parroquial "Año Preto". Asina emprincipió l'esperáu momentu, nel que los equipos de Furabolos, Vilamar y Billardeiros Musicais, compitieron pol "Año Preto", que depues de munches carreres nes que l'empate foi la tónica xeneral, el nuevu conxuntu de Vilamar algamo la victoria faciendose asina col codiciáu reciellu, esti añu blancu.

Pero esti tornéu nun termina equí, como ye tradición nes selmanes vinientes tendra de xugase'l tercer tiempu, folixa-xinta pa degustar el "Año Preto", nel chigre de Lola de Remourelle.

Amás l'espor tradicional va tener continuidá nel nuesu país esta mesma selmana. El domingu 21 de xunu en Piarnu (Castrillón) va xugase el I Tornéu "Pitu de Caleya", entamáu pol CNL (Campionatu Nacional de Liriu), que sirvirá de sofitu pa echar a andar l'ansiáu Campionatu del que vais tar informaos equí mesmo.

http://espordasturies.blogspot.com/

http://liriu.blogspot.com/

Los muertos n'accidentes llaborales aumentaron n'Asturies un 13% nel 2008, según la Fiscalía.


UVIÉU, 15 de Xunu (EUROPA PRESS)

El Principáu rexistró 20.253 accidentes con baxa en xornada de trabayu, de los que 20.069 nun tuvieron gravedá, y 158 fueron graves y 26 mortales, nel pasáu añu 2008, según el resume estadísticu del Institutu Asturianu de Prevención de Riesgos Llaborales recoyíu na Memoria añal de la Fiscalía de Siniestralidá Llaboral.

De los 26 muertos, once pertenecíen al sector servicios y otros diez al sector de la construcción, y cinco al sector industrial y asemeyaos.

La evolución porcentual sobre'l 2007 supón una baxada nel total de siniestros d'un 4,4 por cientu. Los accidentes baxaron nun 4,3 por cientu y los graves nun 16 por cientu. Sin embargu, los mortales subieron nun 13 por cientu, pasando de 23 a 26.

La fiscal especial en Siniestralidá Llaboral, Esperanza González, destacó na Memoria que ye preocupante l'aumentu "significativu" nel númberu d'accidente mortales sobre l'añu anterior, "lo que ha llevar a la reflexón sobre la eficacia de les midíes adoptaes en materia de prevención, como cauce fundamental pa evitar la siniestralidá llaboral", señaló.

Pel contrario, según la fiscal, les lesiones, tanto sin como con gravedá, baxaron. De los 158 accidentes graves, 63 tuvieron llugar nel sector servicios y otros 42 na construcción, mientres 53 fueron na industria y sectores asemeyaos.

Pela so parte, de les causes en trámite del añu 2008 correspondientes a homicidiu por accidente llaboral, va formulase acusación n'ocho, y de los delitos de lesiones n'accidente llaboral, va formulase acusación en 12.

Como datu positivu, la fiscal valoró la rapidez na actuación que supunxo un avance importantísimu pa la conocencia exacta de los fechos per parte del Xulgáu Instructor y Fiscal n'orde a l'averiguación de los posibles delitos.

Sin embargu, apuntó'l ministeriu públicu, sigue pendiente la efeutividá del sistema informáticu, puesto que, como yá se facía constar na Memoria del añu 2007, los datos estadísticos espeyaos na presente Memoria se correspuenden colos procedimientos que realmente despachó la Fiscal Delegada y que se conseñaron según la so propia estadística.

Federación nazional-Socialista Asturiana


La pérdiga d’argumentos de los detractores de la normalización y oficialidá de la llingua asturiana ye más qu’evidente nestos últimos años.

Escomenzaron colo de que nun esistía mesmamente un idioma propiu d’esta tierra, depués pasaron a lo de los milenta bables, más tarde sacaron aquello de que yera articifial, llueu abellugáronse tres la falacia de que nun había demanda, col tiempu inventaron lo de que diba ser carísimo, y d’ehí llegaron a lo de la imposición. Últimamente tán los mandamases de la FSA toos esprecetaos por facer llegar a la ciudadanía’l mensaxe de que detrás de “lo del bable” hai otros intereses ocultos, unos fines realmente macabros y espantibles que perxudicaríen la convivencia pacífica ente asturianos. Por eso s’oponen tan xabazmente a la oficialidá, por cuidanos a toos d’esi monstruu que quedaría llibre si llegare a promulgase tala reconocencia. Namás dende la falta d’argumentos intelixentes y lóxicos pue entendese esta posición, nun-yos queda más que’l recursu al mieu. Esti emplegu del mieu irracional como elementu del xuegu políticu ye’l mesmu (con toles distancies que se quieran) qu’utilizaron los nazis colos xudíos na Alemaña de los años cuarenta; el presentar a un grupu determináu como un peligru llatente pal restu de la sociedá ye la mesma filosofía que tán esponiendo anguaño los responsables políticos d’Asturies. Palabres como les de Javier Fernández o Fernando Lastra asina lo afita: dicir que la oficialidá llevaría l’ascensu del “nacionalismu escluyente” (como si’l d’ellos nun lo fuere), o que supondría la obligatoriedá (cásique a sangre y fueu) del asturianu, respuende al mesmu pensamientu intransixente y represor d’aquellos que quixeron ser los amos del mundu. Nun reconocer un derechu a una mayoría o minoría de ciudadanos cola sida de qu’eso diría en detrimentu de la llibertá de los otros ciudadanos, ensin prueba nenguna y col únicu argumentu del “porque yo lo digo”, tien un nome: autoritarismu. La utilización del mieu ye l’últimu recursu de les dictadures; ye la fase que tamos viviendo anguaño n’Asturies (“cuidáu con estos del bable que detrás d’ellos hai unes fuercies malignes que son les que realmente mueven los filos…”).

La so “solución final” a esti problema (pa ellos únicamente) de la llingua asturiana yá taba pensada y pactada: nun yera otra qu’aquello del “patrimoniu llingüísticu” de la reforma del Estatutu fallada. Convertir esta llingua nesa patraña llegal supondría cenciellamente firmar la so partida de defunción. Habrá daquién que piense qu’esta comparanza ye escesiva y hasta una barbaridá, pero non menos que les fataes y babayaes que tenemos qu’aguantar los defensores del nuestru idioma, como aquella de que “detrás del bable vienen les metralletes” que dalgún d’estos bienpensantes soltó ensin ponese coloráu hai un tiempu. Pa esti añu, en Halloween, voi amazcarame de bable… ¡uuuuiiiii, qué mieu! Mentanto, pasa a la resistencia.