sábado, 11 de diciembre de 2010

La UNESCO reafirma que l’asturianu ta en peligru de morrer


L’asturianu sigui en peligru de desaparición. Asina lo afirmó la Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) nel Atles de les Llingües del Mundu en Peligru.

Según l’Atles de la UNESCO, la llingua asturiana asítiase nel nivel 2 de peligru -“definitivamente en peligru”- que ye cuando los menores nun deprenden l’idioma como llingua materna. L’aragonés tamién taría nesti nivel según la UNESCO.

Otres llingües peninsulares como’l vascu alcuéntrense nel nivel 1 de peligu: los neños falen l’idioma, que pue tar restrinxíu a ámbitos del llar; mientres que’l catalán o’l gallegu yá nun s’alcuentren nesti Atles de les Llingües del Mundu en Peligru gracies a les polítiques de normalización llingüística y l’aumentu de falantes.

Pa la UNESCO existen amás otros trés niveles de peligru nos que la llingua asturiana pue cayer: “gravemente en peligru”, cuando falen los güelos, los pás entienden y los neños nun lo faen; “críticamente en peligru”, güelos y mayores son los falantes más mozos; y “estinta”, cuando nun tien falantes dende 1950.

Nos últimos setenta años más de 220 llingües desapaecieron del mundu y, según les indicaciones d’esti Atles, l’asturianu pue ser una más d’elles.

FONTE: ASTURIES.COM