lunes, 27 de junio de 2011

El camín de Santiagu escaez la llingua que lu vio ñacer.


Un proyeutu sobro la diversidá llingüística del Camín de Santiago, escaez la llingua asturiana.

Énte l’anunciu públicu de la rialización d’un proyeutu européu que, impulsáu pol Istitutu Navarru del Vascuence, la Secretaría Xeneral de Política Llingüística de la Xunta de Galicia, la Oficina de la Llingua Bretona, l’asociación del Estudiu de Filoloxía Aragonesa, la Universidá Christian-Albrechts de Kiel (Alemaña) y Euroccat (Eurocongresu 2000 de los países occitanos y catalanes), cuenta con financiación de l’Axencia de la Cultura de la Comisión Europea, teniendo comu oxetivu la promoción, espardimientu y dignificación de les llingües y cultures minoritaries de los territorios que traviesa’l Camín de Santiago, l’Asociación Cultural N’Ast asoleyó un comunicáu sobre esti proyeutu.
N'AST valora positivamente esti proyeutu nel sentíu "en que reivindica la esistencia d’una Europa cultural y lingüísticamente diversa acullá de los Estaos anguañu esistentes, poniendo amás de relieve la importancia hestórica del Camín de Santiagu comu canal de comunicación y exa vertebraora de la Europa occidental". Igualmente valora de manera positiva’l qu’al traviés d’esta iniciativa per primer vegada la Propuesta Ortográfica del Estudiu de Filoloxía Aragonesa "va ser utilizada con proyeición internacional al ser usada en tolos materiales del proyeutu: paneles d’una esposición itinerante, dípticos publicitarios, un portal multilingüe, etc."

Polo tanto, denuncia N'AST, "nun podemos dexar de llamentar l’ausencia del nuesu País y de la llingua asturiana nun proyeutu de tala significación". Pa l'asocuación en defensa de la llingua y cultura asturianes "una vegada más Asturies torna esapaecer del mapa comu resultáu del despreciu istitucionalizáu y de la voluntá de marxinación de la castra que gobernó Asturies, a lo llargo d’estos caberos trentas años, haza tolos trazos específicos de la identidá asturiana". Esta nueva constatación "de la dura realidá, cuando menos, tendría de llevamos a tolos seutores comprometíos cola reivindicación llingüística del Asturianu a una reflexón colleutiva sobro’l más qu’evidente estancamientu que carecemos comu movimientu na nuesa capacidá de condicionar ya influyir tanto no social comu no istitucional a nivel asturianu ya internacional", rematen la nota prensa.

Fonte: Infoasturies

Unes 5.000 persones axúntense en Nantes pa pidir la rexunificación de Bretaña


Nantes, capital hestórica de Bretaña

Unes 5.000 persones axuntáronse, el sábadu 18 de xunu, en Nantes pa reclamar la rexunificación del departamentu del Loira Atlánticu a la "rexón" de Bretaña, xunto colos departamentos de Costes d’Armor; Finisterre; Ille y Vilaine; y Morbihan, amás de reivindicar los drechos democráticos, llingüísticos y culturales del pueblu bretón. Dellos partíos nacionalistes bretones, asina como diferentes asociaciones culturales y en defensa de la llingua, asistieron a la manifestación, que terminó con una persona detenida, dempués de llanzar güevos y boles de pintura en varios edificios institucionales franceses.

Negativa de los políticos

La manifestación, que ye convocada cada añu, tuvo un puntu d’inflexión en 2008 cuando más de 10.000 persones manifestáronse pa reclamar les demandes hestóriques bretones. Esti añu quería ser una reivindicación a los partíos políticos pa qu’afronten el conflictu, énte les elleiciones presidenciales franceses que se llevarán a cabu en 2012. Anque la Constitución francesa permite la rexunificación de les rexones ente sí o d’adscripciones a otros departamentos baxu referéndum, los políticos mayoritarios d’éstes son mui reticentes a la rexunificación. Sicasí, los dirixentes llocales reconocen que la cooperación ente esti departamentu y Bretaña ye cada vegada mayor, tal y como reconocieron unos díes enantes de la manifestación los presidentes de les rexones del Loira Atlánticu ya Ille y Villaine, los cuales declararon qu’había una clara xunión ente estes dos entidaes. De toles formes, afitaron que la xunión alministrativa "podría causar más problemes de los que resolvería".

Una división de Pétain

Actualmente la nación bretona ta dividida alministrativamente ente la rexón de Bretaña y el departamentu del Loira Atlánticu (el cual alcuéntrase dientru de la rexón del País del Loira). Esta división tien los sos entamos nel réxime collaboracionista colos nazis de Vichy del xeneral Pétain, y entá nun se modificó. En 1972 y en 1982, cuando se crearon los conseyos rexonales y aprobárase la llei de descentralización francesa, la mayoría de diputaos bretones pidieron la inclusión del departamentu bretón na rexón. Finalmente, el mapa dexose tal como taba. Los nacionalistes bretones piden la xunión del Loira Atlánticu, yá qu’aparte de ser una parte importante del antigüu condáu de Bretaña (la capital yera Nantes), tamién consideren que, nel marcu d’una rexón como’l País del Loira (de claru acentu francés) se ta perdiendo la poca identidá cultural y llingüística bretona que queda nel departamentu.

Fonte: Aruelu.com